Jesienią w parku- 3,4 latki

Jesienią w parku- 3,4 latki

Terapia pedagogiczna – „Jesienią w parku” – 28.10.2020 r. – środa – zabawy dla 3, 4 latków Dzisiaj proponuję zabawy:

  • Zabawę na powitanie – „Gimnastyka rączek”; (link do piosenki dostępny poniżej);
  • „Liście” – słuchanie wiersza M. Gerson-Dąbrowskiej połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi; potrzebna będzie niebieska peleryna, którą możecie wykonać z worka na śmieci i np.: taśmy klejącej. Wystarczy włączyć wyobraźnię i pozwolić dziecku na działanie. Przygotujcie także gazetę lub stare ulotki reklamowe.
  • „W parku” – wycieczka do parku, oczywiście może być wirtualna, ale bardzo zależmy mi na wielozmysłowym poznawaniu cech środowiska przyrodniczego, dostrzeganiu bogactwa barw i kształtów jesiennych liści.
  • „Dary jesieni” – segregowanie, przeliczanie, kasztanów, żołędzi, klonowych nosków i innych skarbów jesieni w pojemnikach.
  • „Z jakiego drzewa?” – zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność dobierania owocu i liścia jednego gatunku drzewa, wzbogacanie słownictwa o nazwy drzew i ich owoców, rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
  • „Wysokie – niskie” – zabawa ruchowa kształcąca pojęcie wysokości. „Wysokie drzewo” Rozumienie pojęć: wysoki, niski.
  • Z kasztanów, żołędzi, liści i szyszek można zrobić niemal wszystko. Dary jesieni to najlepsze zabawki świata i wdzięczny materiał na prace plastyczne – proponuję wykonanie ślimaczka z użyciem plasteliny i kasztana.
  • Zabawę paluszkową , masażyk– „Przybywa jesień”.

Zaczynamy:

  1. Zapraszam na wesołą gimnastykę: „Gimnastyka rączek” – „Rytmika u węża Patryka”, zobacz co wykonuje Pani na filmiku, staraj się naśladować jej ruchy.

https://www.youtube.com/watch?v=cdLltUIgcr4 Piosenka pochodzi z albumu „Gimnastyczne figle muzyczne” Śpiewa: Joanna Jabłońska

  • „Liście” – posłuchajcie wiersza Marii Gerson-Dąbrowskiej połączone z ćwiczeniami buzi i języka. R. zakłada niebieską pelerynę – jest wiatrem, (oczywiście później może być zamiana ról). Dziecko trzyma w ręku dwa kawałki gazety jest listkiem. Gdy R. mówi zwrotki wiersza, dziecko naśladuje to, co robi wiatr (obroty, wznoszenie i opadanie rąk, itp.); przy refrenie – pociera gazetę o gazetę i powtarza refren: szur, szur… Przy ostatniej zwrotce kładzie się na dywanie (listki odpoczywają).

„Liście” Maria Gerson-Dąbrowska

Wietrzyk chodzi po ogródku,

Strąca złote liście,

Wietrzyk gra, a one tańczą,

Raźno, zamaszyście, Szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

Lecą, lecą liście z drzewa żółte i czerwone,

kręcą, kręcą się w powietrzu,

W tę i w tamtą stronę. Szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

Wietrzyk chodzi po ogródku,

Do tańca je prosi, „Tańczcie! Tańczcie!” Słonko świeci,

Wiatr listki roznosi. Szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

To podlecą, to opadną,

Spłoszoną gromadą,

Aż bezsilne i omdlałe

Pokotem się kładą.

Wyjaśnienie niezrozumiałych słów oraz dyskusja na temat wiersza,: „Co robiły liście?”;Gdzie jest najwięcej liści?”;„Jak nazywa się miejsce, gdzie jest dużo drzew?”,„Co to znaczy kładą się pokotem?”

  • „W parku” – wycieczka do parku Dzieci mogą zabrać ze sobą, lupy, torebki na skarby jesieni, aparaty fotograficzne. Wielozmysłowe poznawanie cech środowiska przyrodniczego. Spacer alejkami po parku, dyskusja na temat spotykanych charakterystycznych obiektów (np. pomnik, wieża itp.). Słuchanie szelestu liści. Wypatrywanie zwierząt żyjących w parku. Odszukiwanie gniazd ptaków oraz budek lęgowych – R. wyjaśnia, do czego służą gniazda, a do czego budki lęgowe. Swobodne oglądanie drzew, dotykanie kory, liści, gałęzi. Odszukiwanie kasztanowca, dębu i jarzębiny – zwrócenie uwagi na wielkość drzewa i liści oraz ich owoce. Zbieranie kasztanów, żołędzi, „nosków” oraz liści – tworzenie bukietów. Porównywanie liści pod względem wielkości (małe – duże, mniejsze – większe), koloru i zapachu.
  • „Dary jesieni” – umieszczenie w pojemniczkach okazów przyniesionych z wycieczki. Segregowanie, przeliczanie, tworzenie rytmów z kasztanów, żołędzi, „nosków. Pamiętamy, pokazujemy i liczymy zawsze od „jeden” ,nigdy od „raz”, liczymy od lewej do prawej i od prawej do lewej, podajemy liczebność zbioru. Pokazujemy np.: pierwszy, trzeci, czwarty kasztan. Pytamy,

jaki owoc jest drugi, pierwszy, tak utrwalimy liczebniki porządkowe. Pokazujemy czego jest więcej, mniej, a gdzie jest tyle samo.

Zabawa „Ułóż tak samo jak ja” – polega ona na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii. Warto dziecku przy okazji takiej zabawy pokazać jak ułożone przedmioty wyglądają w lustrzanym odbiciu.

R. układa po jednej stronie patyka – swój wzór, a zadaniem dziecka, jest zrobić dokładnie tak samo. Role można odwrócić, warto też się pomylić w układaniu wzoru zaproponowanego przez dziecko i sprawdzić jego koncentrację na zadaniu. Dla młodszych dzieci układamy początkowo po 3-4 przedmioty.

Zabawa w kontynuowanie rytmu…, kasztan, fasolka, jabłko, szyszka, i znowu… tak samo… oczywiście warto zimnic role

Zabawa     „Co    się    zmieniło?”    –     podczas    zabawy    dziecko     ćwiczy    spostrzegawczość  i zapamiętywanie. Zabawa zmusza do myślenia. Na tacce lub stole połóż przed dzieckiem owoce lasu. Na początek trzy, cztery: kasztan, żołądź, nosek klonowy, jarzębinę. Poproś dziecko, aby dokładnie przyjrzało się, jak ułożone są owoce. Policz je razem z dzieckiem, pokazując każdy element palcem (jeśli dziecko nie potrafi policzyć, pokaż mu jak to zrobić), powiedz ile ich jest razem, a następnie zapytaj: „który owoc jest pierwszy?”, lub „jabłko jest które z kolei?”. Następnie przedszkolak odwraca się, a R. zmienia ułożenie jednego z owocu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co się zmieniło. Oczywiście można zamienić się rolami a także stopniować trudność zadania, dodając owoce i zmieniając położenie więcej niż jednego z nich.

Zabawa zręcznościowa: „Podaj kasztanka”, można wykorzystać dowolne narzędzie, metalową łyżkę, dużą i małą, można trzymać kasztana szczypczykami do cukru i przekładać z pudełeczka do kubeczka itp.

Zabawa „Z jakiego drzewa?” – R. kładzie na dywanie liść kasztanowca, a dziecko określa, do czego jest podobny, przelicza części liścia. R. prosi dziecko o ułożenie obok liścia kasztanowca owoców tego drzewa . Podobnie postępuje z liściem dębu, klonu i jarzębiny. Można wykorzystać puzzle.

Na hasło: Wysokie drzewa! dzieci stoją z ramionami wyciągniętymi do góry;

na hasło: Niskie drzewa! – kucają.

Na hasło: Wiatr! dzieci biegają swobodnie między drzewami.

  • Zrób ślimaczka z użyciem plasteliny i kasztana – jest to świetna twórcza zabawa a zarazem doskonałe ćwiczenie na poprawę sprawności rąk. Wystarczy ulepić tułów ślimaka z plasteliny i osadzić na nim kasztana.

Ulep także czułki (wykorzystaj wykałaczki, słomki, patyczki do uszu) i gotowe (można je zastąpić beretem z żołędziowej czapeczki, czy kapeluszem z liścia). Nie ma oczu? Zrób je np. jarzębiny albo pieprzu, papieru.

Ślimaczek marznie? Załóż mu szalik z tasiemki, włóczki. Posadź go na liściu. O brakuje Ci kolorów, pomaluj całego kasztana gęstą farbą lub zrób mu kolorowe kropki, centki paluszkiem lub wacikiem do uszu. Możliwości jest mnóstwo! I pamiętajcie, że ślimak może mieć dzieci – zróbcie je np. z żołędzi.

  • „Kącik przyrody” – „Nasz kasztanowiec” – sadzenie kasztana do pojemnika z ziemią, obserwacja. Na wiosnę zasadzenie go w przedszkolnym ogródku.

– „Suszenie liści” – dziecko otrzymuje starą gazetę oraz liście jednego gatunku drzewa (kasztanowca, dębu, jarzębiny lub klonu), które wkłada między kartki a następnie przyciska czymś ciężkim i odstawia w suche miejsce,

by liście dobrze wyschły.

  • „Malowanie liści” farbami, można wykorzystać do tego delikatne pędzelki, albo palce.
  • na zakończenie zabawy proponuję: „Przybywa jesień” – zabawa paluszkowa do wiersza Bożeny Formy. R. mówi wiersz, dziecko naśladuje ruchem czynności .

„Przybywa jesień” – Bożena Forma, jest to zabawa paluszkowa, można ją zmodyfikować i zrobić masażyk na plecach.
Spadają liście, Dzieci poruszają palcami z góry na dół.
szeleszczą wkoło, Dzieci pocierają dłonie o dłonie.
wiatr je unosi, Dzieci podnoszą ręce do góry.
gwiżdżąc wesoło. Dzieci opuszczają ręce, kręcąc nadgarstkami.
Lecą kasztany, Dzieci klaszczą w dłonie.
cieszą się dzieci. Dzieci obracają się dookoła własnej osi.
Słabiej niż latem słoneczko świeci. Dzieci podnoszą ręce do góry, naśladują słoneczko.
Nagle żołędzie z drzewa spadają, Dzieci opuszczają ręce, zaciskając i otwierając pięści.
chętnie je zaraz wszyscy zbierają. Dzieci kucają, naśladują zbieranie kasztanów
Pięknie korale ma jarzębina, Dzieci kręcą przed sobą palcami wskazującymi kółka.
to znak, że jesień już się zaczyna. Dzieci podskakują, wyrzucając ręce w górę

Miłej zabawy!

UWAGA RODZICE

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26.03.2021r.w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 w  terminie od 29.03. 2021 do 18.04.2021 ograniczone zostaje funkcjonowanie przedszkola.

Wyjątki w pracy placówki stanowią:

oraz dzieci osób uwzględnionych w powyższym rozporządzeniu tj osób którzy:

Osoby upoważnione do korzystania z opieki nad dzieckiem w przedszkolu, które ze względu na obowiązki zawodowe wymienione wyżej, nie mogą zapewnić dziecku opieki proszone są o napisanie wniosku i przesłanie go drogą mailową na adres poczta@przedszkole3.swinoujscie.pl. lub dostarczenie go do placówki najpóźniej w momencie przyprowadzenia dziecka  do placówki.

Wzór wniosku:

„Na podstawie §2 ust. 4 pkt. (1 lub 2 a – k) Rozporządzenia z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wnoszę o objęcie mojego dziecka (imię i nazwisko dziecka) zajęciami w przedszkolu.”

                                                                                      Data i podpisy rodziców, opiekunów

Uwaga:

                                   Dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 3 „Pod Żaglami” w Świnoujściu

Wioletta Szłapka

Skip to content