Terapia pedagogiczna- 3-4latki 30.10.2020

Terapia pedagogiczna- 3-4latki 30.10.2020

Terapia pedagogiczna -„Muchomorów nie zbieramy” – propozycja zabaw na piątek dzieci 3,4 letnie

  1. Zabawa na „Dzień dobry” – pobawimy się chusteczką lub apaszką. Słowa piosenki podpowiedzą nam co mamy robić, bawcie się wesoło.

Hej, chusteczko · Joanna Jabłońska & Mateusz Derelkowski

  •  „Grzyby” – oglądanie atlasu grzybów. Wzbogacanie słownika o nazwy grzybów. Poznanie borowika, maślaka, kurki i muchomora. Rozumienie określeń: grzyby jadalne, grzyby trujące. Rozwijanie zainteresowania książką.

Oglądanie albumu lub wyszukanie w Internecie informacji ta temat grzybów, porównywanie ich zwrócenie uwagi na ich kolorystykę, budowę – zabawy badawcze, oglądanie okazów przyrodniczych przez lupę.  Rozwijanie zainteresowania książką – uczenie się odwracania kolejnych kartek bez ich zaginania z odpowiednim uchwyceniem rogu kartki we właściwym miejscu.

Zwrócenie uwagi na to, co grzyby mają pod kapeluszem – gąbkę lub blaszki, opowiadanie o różnicach i podobieństwach Ukazanie różnorodności świata grzybów, rozumienie określeń: grzyby jadalne, grzyby trujące. Dyskusja na temat: „Czy powinniśmy zbierać grzyby, których nie znamy?”, Dziecko odpowiada, uzasadniając swoją wypowiedź. R. za pomocą pytań doprowadza dzieci do wniosku: „Nie zbieramy i nie dotykamy grzybów, których nie znamy, ponieważ nie wiemy, czy są jadalne czy trujące. Mówi też dzieciom, że nie wolno zbierać grzybów bez dorosłego”. „Muchomor” – praca z obrazkiem. Odgadywanie ilustracji muchomora. Omówienie jego wyglądu  – kolor i budowa (kapelusz, nóżka). Wyjaśnienie, że muchomorów nie zbieramy, bo są trujące dla ludzi. Nie wolno ich niszczyć, gdyż są ozdobą lasu i pokarmem dla zwierząt leśnych. Przypomnienie, że kolor czerwony na muchomorze nie bez powodu jest kolorem ostrzegającym. W naturze też pełni funkcję taką, jak w świecie ludzi światło czerwone.

  1.  „Grzybki” – zabawa z elementem równowagi. Marsz, bieg i podskoki w różnych kierunkach, Na: Stop! – zatrzymanie się na jednej nodze.

  Marsz i podskoki · Joanna Jabłońska

  •  „Muchomor” – Do przygotowania tego zadania potrzebne będą: zdjęcie – grzybki1,2,3,4)
  • farby plakatowe
  • zapałki lub wykałaczki
  • kilka ziemniaków
  • dwie lub trzy pietruszki nóż

Jeśli dziecko radzi sobie z krojeniem warzyw, niech podzieli pietruszkę na kilka kawałków – to będą korzonki grzyba i ziemniaki na dwie części to będą kapelusze. Oba te elementy grzyba należy połączyć wykałaczką lub zapałką.  Kolejnym krokiem jest malowanie grzybków i tu można wspomóc się atlasem. 

Pomysł zaczerpnięty ze strony https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2018/09/jesienne-grzybki.html

  1. „Duże muchomory – małe muchomorki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Na hasło: Duże muchomory! – chód we wspięciu na palcach, ramiona uniesione wysoko. Na hasło: Małe muchomorki! – przysiad i próby poruszania się w tej pozycji. Chód we wspięciu i przysiadzie na zmianę.

https://www.youtube.com/watch?v=E5PsRoi8oKI  
Podkład muzyczny do zabaw – Wysoko-nisko, Misie i pajace

  •  „Rośnie jak grzyb po deszczu” – zabawy matematyczne. Przeliczanie, utrwalenie liczebników porządkowych określeń czasu i pojęć matematycznych. „Pod grzybem” – słuchanie bajki A. Sutiejewa.

http://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/2019/03/pod-grzybem-bajka-rosyjska.html

 R. podczas czytania bajki pokazuje  obrazki przedstawiające grzybki i zwierzątka.

„Pewnego razu złapał Mrówkę silny deszcz. Gdzie się schronić? Zobaczyła Mrówka na polance mały grzybek, podbiegła do niego i ukryła się pod jego kapeluszem. Siedzi pod grzybem w nadziei, że deszcz przeczeka. Ale deszcz leje i leje jak z cebra… Podpełznął do grzyba mokry Motylek: – Mrówko, Mrówko, wpuść mnie pod grzybek! Zmokłem, lecieć nie mogę! – Jakże cię wpuścić? – odpowiada Mrówka. – Sama ledwie się tu zmieściłam. – Jakoś to będzie! W niewygodzie – byle w zgodzie. Wpuściła Mrówka Motylka pod grzybek. A deszcz przybiera na sile… Biegnie obok grzybka Myszka: – Wpuśćcie mnie pod grzyb! Leje się ze mnie woda strumieniami. – Gdzież cię wpuścimy? Przecież nie ma już miejsca. – Posuńcie się trochę! Mrówka i Motylek wpuściły Myszkę pod grzybek. A deszcz wciąż leje, ani myśli przestać… A tu skacze Wróbel i lamentuje: – Ojej, przemokłem cały, kapie mi ze skrzydełek! Wpuśćcie mnie pod grzybek piórka wysuszyć, odetchnąć, deszcz przeczekać! – Nie ma więcej miejsca. – Posuńcie się, bardzo was proszę! – Dobra, niech ci już będzie. Posunęli się i znalazło się miejsce dla Wróbla. Wtem kicnął na polankę Zając i zobaczył grzyb. – Schowajcie mnie – krzyczy – poratujcie! Lis mnie ściga!… – Żal mi Zająca – mówi Mrówka. – Posuńmy się jeszcze trochę. Ledwie się Zając ukrył, nadbiegł Lis. – Nie widzieliście Zająca? – pyta. – Nie widzieliśmy. Podszedł Lis bliżej i węszy– Czy nie tu się właśnie schował? – A jakżeby się tu schował? Machnął Lis ogonem i odszedł. A tymczasem deszcz ustał i wyjrzało słonko. Wyszli wszyscy spod grzyba i cieszą się. Mrówka się zamyśliła, wreszcie mówi: – Jak to wytłumaczyć? Z początku mnie jednej było ciasno pod grzybem, a teraz dla całej naszej piątki znalazło się miejsce! – Rech-che-che! Rech-che-che! – roześmiał się ktoś nagle. Spojrzeli wszyscy, a tu siedzi Żabka na kapeluszu grzyba i śmieje się: – Ech, głowy do pozłoty! Grzyb przecież… Urwała wpół zdania i zniknęła w trawie. Popatrzyli wszyscy na grzyb i od razu się domyślili, dlaczego przedtem samej Mrówce było ciasno pod grzybem, a potem znalazło się miejsce dla pięciorga. A wyście się domyślili?

Dyskusja na temat treści utworu: – „Jakie zwierzątko jako pierwsze / drugie / trzecie itd. schroniło się pod grzybem?. R. zachęca dziecko do używania określeń: na początku, później, na koniec. – Czy lis także szukał schronienia przed deszczem. – Jakie zwierzątko pojawiło się na końcu bajki? Co powiedziało? Co to oznacza?”

 Jeśli dziecko nie wie, R. zadaje dodatkowe pytania i pokazuje obrazki grzyba. Wskazując kolejne grzybki, opisuje je używając określeń: malutki, mały, duży, większy, największy. Nawiązuje do powiedzenia „Rosnąć jak grzyby po deszczu”. Dziecko próbuje wyjaśnić znaczenie tego powiedzenia.

R. prosi dziecko, by pokazało grzybki od najmniejszego do największego i odwrotnie. Wymienia kolejne zwierzątka, używając liczebników porządkowych (seriacja, gradacja).  R. przypomina, że aż 5 zwierząt znalazło schronienie pod grzybem, który w czasie deszczu szybko rósł.

  1. „Rosną grzyby” – zabawa ruchowa. Dzieci ruchem pokazują, jak rósł grzyb w bajce – przykucają mocno skulone, powoli prostują ramiona, podnoszą się aż do wyprostu, wznoszą w górę ramiona – coraz wyżej, na koniec stają na palcach. R. komentuje wzrost grzybka, używając określeń czasowych oraz wielkościowych. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 „Rośnie jak grzyb po deszczu” – kolorowanie obrazka 

Na zakończenie  zapraszam do zabawy paluszkowej – to ciekawy sposób na spędzanie czasu z dziećmi, które podczas zabawy kształtują orientację w schemacie własnego ciała, usprawniają pracę rąk i rozwijają swoją mowę, dzięki powtarzaniu wierszyków. Bawiąc się z dzieckiem, warto pamiętać, że: mówiąc do dziecka mówmy poprawnie; ćwiczenia należy wykonywać razem z dzieckiem, a do wspólnych zabaw zachęcać wszystkich członków rodziny. Gdy dziecko nie ma ochoty na zabawę, nie należy go zmuszać. Wprowadzając nowe słowa określające przedmioty lub sytuacje, pokazujemy je na konkretach czyli zabawkach, obrazkach, czy też w przyrodzie.
 
 Przykłady zabawy paluszkowej, pochodzi z książki Krzysztofa Sąsiadka „Zabawy paluszkowe”.


Grzybki”

W lesie grzyby sobie rosły.                                                           Dłoń zamknięta w pięść
Nagle wszystkie się podniosły.                                                     Otwieramy wszystkie palce
Ujrzały zająca. Wszystkie się schowały. Tylko nie ten mały.      Zamykamy palce oprócz najmniejszego
Przyszedł zając, ugryzł go,                                                           Łapiemy małego paluszka – grzybka
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!”.                                                Machamy odganiając zajączka

Miłej zabawy

UWAGA RODZICE

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26.03.2021r.w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 w  terminie od 29.03. 2021 do 18.04.2021 ograniczone zostaje funkcjonowanie przedszkola.

Wyjątki w pracy placówki stanowią:

oraz dzieci osób uwzględnionych w powyższym rozporządzeniu tj osób którzy:

Osoby upoważnione do korzystania z opieki nad dzieckiem w przedszkolu, które ze względu na obowiązki zawodowe wymienione wyżej, nie mogą zapewnić dziecku opieki proszone są o napisanie wniosku i przesłanie go drogą mailową na adres poczta@przedszkole3.swinoujscie.pl. lub dostarczenie go do placówki najpóźniej w momencie przyprowadzenia dziecka  do placówki.

Wzór wniosku:

„Na podstawie §2 ust. 4 pkt. (1 lub 2 a – k) Rozporządzenia z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wnoszę o objęcie mojego dziecka (imię i nazwisko dziecka) zajęciami w przedszkolu.”

                                                                                      Data i podpisy rodziców, opiekunów

Uwaga:

                                   Dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 3 „Pod Żaglami” w Świnoujściu

Wioletta Szłapka

Skip to content