Terapia pedagogiczna 5-6 latki 30.10.2020

Terapia pedagogiczna 5-6 latki 30.10.2020

1.„Muzyczna Powitanka”, pobaw się wesoło, naśladuj ruchy, które podpowiada piosenka. Mam nadzieję, że już wszyscy mają dobry humor, bo „Mała Dominika” już go ma. Ćwiczymy orientację w schemacie ciała i motorykę dużą.

2.„Grzyby” – oglądanie atlasu grzybów lub wyszukanie w Internecie informacji ta temat grzybów, porównywanie ich zwrócenie uwagi na ich kolorystykę, budowę – zabawy badawcze, oglądanie okazów przyrodniczych przez lupę.  Rozwijanie zainteresowania książką. Wzbogacanie słownika o nazwy grzybów. Utrwalenie nazwy borowika, maślaka, kurki i muchomora – analiza sylabowa nazw grzybów. Rozwijanie zainteresowania książką. „Grzyby suszone i marynowane” – oglądanie grzybów suszonych i marynowanych. Wyjaśnienie, że w taki sposób przechowujemy grzyby. Wąchanie suszonych grzybów i opowiadanie, z czym kojarzy się ich zapach. Zwrócenie uwagi na to, co grzyby mają pod kapeluszem – gąbkę lub blaszki, opowiadanie o różnicach i podobieństwach Ukazanie różnorodności świata grzybów, rozumienie określeń: grzyby jadalne, grzyby trujące. Dyskusja na temat: „Czy powinniśmy zbierać grzyby, których nie znamy?”, Dziecko odpowiada, uzasadniając swoją wypowiedź. R. za pomocą pytań doprowadza dzieci do wniosku: „Nie zbieramy i nie dotykamy grzybów, których nie znamy, ponieważ nie wiemy, czy są jadalne czy trujące. Mówi też dzieciom, że nie wolno zbierać grzybów bez dorosłego”.

https://www.youtube.com/watch?v=oM7gzB5iBFU  Atlas grzybów

3.„Kapelusz” – zapoznanie dzieci z wierszem i dyskusja na temat jego treści.

Wanda Chotomska „Kapelusz”

Przed tygodniem w mieście Łodzi, pewien pan po sklepach chodził

i sprzedawców prosił wielu, by wybrali mu kapelusz.

Na kanapach krytych pluszem siadał, mierząc kapelusze: czarne – z wstążką i bez wstążki,

z filcu, z pilśni, gładkie, w prążki, szare, szyte grubą nitką i myśliwskie – z małą kitką.

Coraz spod innego ronda do lusterka pan spoglądał,

aż go rozbolały uszy od mierzenia kapeluszy i powiedział zasmucony:

– Może znajdzie się czerwony, nakrapiany, w kropki spore?

Bo się muszę panom przyznać, że ja jestem muchomorem…

R. pyta: „Kto jest bohaterem wiersza? W jakim mieście zdarzyła się historia muchomora? Czego tak długo szukał? Jakie kapelusze oglądał? Czy i jakie kapelusze widziały dzieci (u rodziców, dziadków…)?”. Zapraszamy dziecko by wypowiadało się zdaniami rozwiniętymi. Na ilustracji R. wskazuje grzyb i podaje nazwy jego części: kapelusz, trzon, grzybnia. Jeżeli jest taka możliwość, dziecko ogląda prawdziwy grzyb i opisuje swoje wrażenia zmysłowe.

4. Ćwiczenie rąk  „Muchomor” – rysowanie wg wiersza Arkadiusza Maćkowiaka. R. czyta tekst, jednocześnie rysując muchomora. R. powtarza wiersz, dziecko rysuje palcami na szarym papierze. Przy ponownym powtórzeniu dziecko rysuje grzyba na papierze. Stopniowo dziecko włącza się do mówienia wiersza. Dziecko koloruje kapelusze grzybów pastelami lub innymi miękkimi kredkami (lub kredą chodnikową, maluje farbą), prosimy, by zrobiło to dokładnie i nie wychodziło za linie.

„Muchomor” Arkadiusz Maćkowiak

Rysuj ze mną dwie kreseczki – niech trzymają pion.

Już połowa muchomora, to jest jego trzon.

No, a nad nim jest kapelusz, co ma kształt półkola.

W nim narysuj kilka łatek, to jest twoja wola.

Białe zostaw trzon i łatki, zrób więc to uważnie.

Całą resztę na czerwono koloruj odważnie.

5. „Jak grzyby po deszczu” – zabawa ruchowa. Reagowanie na sygnał muzyczny. Wyjaśnienie powiedzenia. Dziecko kuca na dywanie, oplata dłońmi kolana, chowa głowę, nie podglądając. R. włącza wybraną delikatną i spokojną muzykę klasyczną i nalewa wodę do spryskiwacza. Pryska nad dzieckiem (z odległości, tak by dziecko poczuło tylko opadającą mgiełkę). Jeśli dziecko,  poczuje na sobie deszczyk, powoli rośnie – prostuje się w rytm muzyki.

https://pl.pinterest.com/pin/175640454204966143/

6. „Zagadka Gagatka” – zabawy matematyczne. R. wraz z dzieckiem przygotowuje kółeczka: brązowe (borowiki); pomarańczowe (kurki) i białe (pieczarki). R. rzuca kostką, a  dziecko układa na dywanie tyle kółeczek, ile jest oczek na kostce. Po trzech rzutach (po jednym na każdy rodzaj grzybów) dziecko porównuje liczebność: wskazuje, których grzybów jest więcej, mniej, najwięcej, najmniej, tyle samo. R. powtarza zabawę jeszcze raz. Następnie układa na dywanie rytmy z kolorowych kółek, najpierw najprostsze z dwóch: brązowy, pomarańczowy, brązowy, pomarańczowy. Dziecko dokańcza rytm rozpoczęty przez R. na dywanie. Potem R. utrudnia zadanie, np.: dwa brązowe, biały, dwa brązowe. Po przećwiczeniu różnych wersji z dwoma kolorami R. dodaje trzeci i układa podobnie: od najprostszych do stopniowo trudniejszych rytmów.

7.„Rośnie jak grzyb po deszczu” – zabawy matematyczne. Przeliczanie, utrwalenie liczebników głównych i porządkowych, określeń czasu i pojęć matematycznych.

„Pod grzybem” – słuchanie bajki A. Sutiejewa.

http://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/2019/03/pod-grzybem-bajka-rosyjska.html

 R. podczas czytania bajki pokazuje  obrazki przedstawiające grzybki i zwierzątka.

„Pewnego razu złapał Mrówkę silny deszcz. Gdzie się schronić? Zobaczyła Mrówka na polance mały grzybek, podbiegła do niego i ukryła się pod jego kapeluszem. Siedzi pod grzybem w nadziei, że deszcz przeczeka. Ale deszcz leje i leje jak z cebra… Podpełznął do grzyba mokry Motylek: – Mrówko, Mrówko, wpuść mnie pod grzybek! Zmokłem, lecieć nie mogę! – Jakże cię wpuścić? – odpowiada Mrówka. – Sama ledwie się tu zmieściłam. – Jakoś to będzie! W niewygodzie – byle w zgodzie. Wpuściła Mrówka Motylka pod grzybek. A deszcz przybiera na sile… Biegnie obok grzybka Myszka: – Wpuśćcie mnie pod grzyb! Leje się ze mnie woda strumieniami. – Gdzież cię wpuścimy? Przecież nie ma już miejsca. – Posuńcie się trochę! Mrówka i Motylek wpuściły Myszkę pod grzybek. A deszcz wciąż leje, ani myśli przestać… A tu skacze Wróbel i lamentuje: – Ojej, przemokłem cały, kapie mi ze skrzydełek! Wpuśćcie mnie pod grzybek piórka wysuszyć, odetchnąć, deszcz przeczekać! – Nie ma więcej miejsca. – Posuńcie się, bardzo was proszę! – Dobra, niech ci już będzie. Posunęli się i znalazło się miejsce dla Wróbla. Wtem kicnął na polankę Zając i zobaczył grzyb. – Schowajcie mnie – krzyczy – poratujcie! Lis mnie ściga!… – Żal mi Zająca – mówi Mrówka. – Posuńmy się jeszcze trochę. Ledwie się Zając ukrył, nadbiegł Lis. – Nie widzieliście Zająca? – pyta. – Nie widzieliśmy. Podszedł Lis bliżej i węszy– Czy nie tu się właśnie schował? – A jakżeby się tu schował? Machnął Lis ogonem i odszedł. A tymczasem deszcz ustał i wyjrzało słonko. Wyszli wszyscy spod grzyba i cieszą się. Mrówka się zamyśliła, wreszcie mówi: – Jak to wytłumaczyć? Z początku mnie jednej było ciasno pod grzybem, a teraz dla całej naszej piątki znalazło się miejsce! – Rech-che-che! Rech-che-che! – roześmiał się ktoś nagle. Spojrzeli wszyscy, a tu siedzi Żabka na kapeluszu grzyba i śmieje się: – Ech, głowy do pozłoty! Grzyb przecież… Urwała wpół zdania i zniknęła w trawie. Popatrzyli wszyscy na grzyb i od razu się domyślili, dlaczego przedtem samej Mrówce było ciasno pod grzybem, a potem znalazło się miejsce dla pięciorga. A wyście się domyślili?

Dyskusja na temat treści utworu: – „Jakie zwierzątko jako pierwsze / drugie / trzecie itd. schroniło się pod grzybem?. R. zachęca dziecko do używania określeń: na początku, później, na koniec. – Czy lis także szukał schronienia przed deszczem?. – Jakie zwierzątko pojawiło się na końcu bajki? Co powiedziało? Co to oznacza?”

Jeśli dziecko nie wie, R. zadaje dodatkowe pytania i pokazuje obrazki grzyba, prosi aby dziecko wskazało kolejne grzybki, opisując je określeniami: malutki, mały, duży, większy, największy. Nawiązuje do powiedzenia „Rosnąć jak grzyby po deszczu”. Dziecko próbuje wyjaśnić znaczenie tego powiedzenia.

R. prosi dziecko, by pokazało grzyby od najmniejszego do największego i odwrotnie. Wymienia kolejne zwierzątka, używając liczebników porządkowych (seriacja, gradacja).

R. przypomina, że aż 5 zwierząt znalazło schronienie pod grzybem, który w czasie deszczu szybko rósł, teraz rodzic pyta, która z kolei była mrówka, która była żaba itd.?.

„Rosną grzyby” – zabawa ruchowa. Dzieci ruchem pokazują, jak rósł grzyb w bajce – przykucają mocno skulone, powoli prostują ramiona, podnoszą się aż do wyprostu, wznoszą w górę ramiona – coraz wyżej, na koniec stają na palcach. R. komentuje wzrost grzybka, używając określeń czasowych oraz wielkościowych. Zabawę powtarzamy kilka razy.  https://www.youtube.com/watch?v=j86LiKad0IQ

 8. „Rośnie jak grzyb po deszczu” – kolorowanie obrazka, postaraj się nie wychodzić za linię.

9. Na zakończenie  zapraszam do zabawy paluszkowej – to ciekawy sposób na spędzanie czasu z dziećmi, które podczas zabawy kształtują orientację w schemacie własnego ciała, usprawniają pracę rąk i rozwijają swoją mowę, dzięki powtarzaniu wierszyków. Bawiąc się z dzieckiem, warto pamiętać, że: mówiąc do dziecka mówmy poprawnie; ćwiczenia należy wykonywać razem z dzieckiem, a do wspólnych zabaw zachęcać wszystkich członków rodziny. Gdy dziecko nie ma ochoty na zabawę, nie należy go zmuszać. Wprowadzając nowe słowa określające przedmioty lub sytuacje, pokazujemy je na konkretach czyli zabawkach, obrazkach, czy też w przyrodzie.

Zabawa paluszkowa: „Grzybki” –  według Krzysztofa Sąsiadka

 Krzysztof Sąsiadek „Grzybki”

W lesie grzyby sobie rosły. Dłoń zaciśnięta w pięść.

Nagle wszystkie się podniosły. Palce prostują się.

Ujrzały zająca. Wszystkie się schowały, Dłoń zaciśnięta w pięść.

Tylko nie ten mały. Mały paluszek zostaje wyprostowany.

 Przyszedł zając, ugryzł go. Drugą rączką łapiemy za mały palec.

Wszystkie grzyby mówią: Sio! Ręka macha, przeganiając zająca.

Miłej zabawy

UWAGA RODZICE

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26.03.2021r.w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 w  terminie od 29.03. 2021 do 18.04.2021 ograniczone zostaje funkcjonowanie przedszkola.

Wyjątki w pracy placówki stanowią:

oraz dzieci osób uwzględnionych w powyższym rozporządzeniu tj osób którzy:

Osoby upoważnione do korzystania z opieki nad dzieckiem w przedszkolu, które ze względu na obowiązki zawodowe wymienione wyżej, nie mogą zapewnić dziecku opieki proszone są o napisanie wniosku i przesłanie go drogą mailową na adres poczta@przedszkole3.swinoujscie.pl. lub dostarczenie go do placówki najpóźniej w momencie przyprowadzenia dziecka  do placówki.

Wzór wniosku:

„Na podstawie §2 ust. 4 pkt. (1 lub 2 a – k) Rozporządzenia z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wnoszę o objęcie mojego dziecka (imię i nazwisko dziecka) zajęciami w przedszkolu.”

                                                                                      Data i podpisy rodziców, opiekunów

Uwaga:

                                   Dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 3 „Pod Żaglami” w Świnoujściu

Wioletta Szłapka

Skip to content